Tuesday, November 25, 2008

Ini tak boleh, itu tak boleh, semua tak boleh, apa yang boleh sebenarnya?

Majlis Fatwa Kebangsaan baru-baru ini telah mengeluarkan kenyataannya untuk mengharamkan aktiviti Yoga di kalangan masyarakat Islam atas alasan aktiviti tersebut mempunyai unsur-unsur keagamaan Hindu yang boleh melemahkan keimanan orang-orang Islam yang mengamalkan senaman tersebut.

Apa yang difahamkan adalah aktiviti senaman Yoga ini adalah berlandaskan cirri-ciri yang membantu tiap-tiap pengamal tersebut di dalam mempertingkatkan mutu kesihatan seseorang tanpa mewajibkan seseorang itu mengamalkan apa-apa upacara keagamaan Hindu sepertimana yang didakwa oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

Yang sendang diamalkan oleh kebanyakan pusat-pusat senaman Yoga di seluruh Negara adalah hanya menekankan kepentingan penjagaan kesihatan badan melalui senaman berbentuk pernafasan yang terperinci dan terkawal tanpa perlu melalui sebarang upacara keagamaan Hindu. Senaman Yoga yang di praktikkan sekarang adalah amat sekular dan langsung tidak menyentuh pengaruh ugama Hindu. Para pengamal senaman Yoga ini juga tidak pernah diarah untuk melafazkan ayat-ayat suci agama Hindu ataupun mengamalkan amalan sembayang Hindu sewaktu menjalani senaman tersebut.

Jadi apakah tujuan sebenarnya Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa tersebut? Adakah pernah terjadi mana-mana orang Islam yang telah memeluk agama Hindu setelah menjalani aktiviti senaman Yoga? Jika ada, bila ianya berlaku, sekiranya Majlis Fatwa Kebangsaan dapat membuktikannya.

Kami amat sedih dan berdukacita kerana rakan-rakan Islam yang sebaya dengan kami terpaksa melalui penderitaan sebegini dengan pelbagai sekatan atas nama agama dikenakan ke atas mereka. Ini adalah tidak wajar dan tidak adil jika dipandang dari segi kemanusiaan sejagat.

Salahkah sekiranya seseorang itu ingin menjalani senaman yang boleh menyihatkan badan mereka, membantu melepaskan tekanan mereka dan sebagainya? Satu lagi bentuk senaman Qi Qong yang berlatar belakangkan ugama Taoisme dan Buddhisme, tetapi amalanya juga adalah sekular di kebanyakan pusat-pusat tersebut. Adalah Majlis Fatwa Kebangsaan akan juga mengharamkan Qi Qong setelah lebih ramai orang Islam beralih ke jenis senaman tersebut selepas Yoga diharamkan?

Apa yang Majlis Fatwa Kebangsaan ketakutan? Baiklah jika Yoga tidak boleh diamalkan, jadi amalkan lah Yogi sebagai jalan alternatif.

Satu lagi kebimbangan, mungkinkan seni mempertahankan diri Karate, Judo, Wushu atau Silambam akan diharamkan pada suatu hari nanti dan hanya seni Silat dibenarkan? Kita tunggu dan lihat.

No comments: