Wednesday, November 12, 2008

Umno Bahagian Seremban medan tinju ! Sifat diri terbocor

Baru-baru ini, mesyuarat agung perwakilan Umno Bahagian Seremban telah menjadi medan tinju dengan pelbagai aksi membaling kerusi meja, tumbuk-menumbuk serta caci-mencaci di antara satu sama lain yang menyebabkan mesyuarat agung bahagian tersebut terpaksa ditunda ke tarikh yang bakal diputuskan oleh kepimpinan tertinggi parti tersebut kelak.

Wah, ganasnya ahli-ahli Umno ini. Sekiranya ahli-ahli Umno yang gemar bertindak ganas sesame umat manusia, apatah lagi dengan para pemimpin Umno yang berada di atas. Apakah mereka yang berada di atas ini bersifat lebih kejam dan tidak berperikemanusiaan. Hakikatnya, kesemua bentuk tingkahlaku dan sifat mereka yang bongkak, sombong, angkuh telahpun dipertonjolkan oleh mereka sendiri secara sukarela dan bukannya daripada hasil percakapan orang-orang luar.

Kita lihat daripada sedutan menjulang keris, mengancam pertumpahan darah sewaktu perhimpunan agung mereka, ancaman untuk membakar dewan perhimpunan sebuah masyarakat sehingga lah kepada sifat-sifat mereka yang gemar membangkitkan kemarahan kaum-kaum yang lain dengan adegan-adegan ganas benci-membenci dan ekstermisme mereka yang keterlaluan yang jelas telah menakutkan bakal-bakal pelabur asing ke negara ini serta menggugat keharmonian hidup kita.

Nampaknya, sejak pilihanraya umum yang lalu, Umno didapati semakin menuju ke arah jalan yang lebih ekstremis, konservatif dan ganas. Umno telah semakin menuju ke arah yang tidak bertamadun dengan lebih menonjolkan diri mereka sebagai satu kumpulan yang senantiasa bersedia untuk menyerang sesiapa sahaja yang cuba membangkitkan isu-isu pembaharuan atau cubaan untuk mengeratkan semangat Bangsa Malaysia. Bagi Umno, Bangsa Malaysia akan menghapuskan hak keistimewaan mereka untuk menjadi lebih kaya, menjadi monopoli di dalam semua jenis perniagaan, kontrak, tender tertutup dan sebagainya. Para pemimpin Umno ini langsung tidak berminat untuk melihat kaum bumiputra maju seiring dengan kaum-kaum yang lain.

Jika sekiranya Umno benar-benar ikhlas untuk memajukan masyarakat bumiputra di negara ini, sudah lama kadar kemiskinan masyarakat tersebut menurun, tetapi ianya semakin naik mendadak dan kadar pemilikan ekuiti bumiputra di dalam sektor perniagaan masih gagal dicapai dengan sepenuhnya. Ini terbukti bahawa Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dipelopori Umno sebelum ini telah gagal sejak daripada peringkat permulaan lagi, kerana agenda-agenda utama DEB telah disalahgunakan oleh golongan elit di dalam Umno ini bagi mempertingkatkan kekayaan mereka secara mendadak, sementara rakyat bumiputra di bawahnya dibiarkan hidup melarat dengan bantuan yant terhad.

Jadi, adakah Umno ini benar-benar berjuang membela nasib bangsa dan keturunan mereka? Dengan mencipta beberapa jutawan bumiputra hasil daripada projek pengswastaan beberapa badan-badan berkanun kerajaan? Bagaimana pula dengan nasib mereka-mereka yang bukan daripada kalangan bangsawan Umno? Adakah nasib mereka dibela dengan sewajarnya?

No comments: