Thursday, November 6, 2008

Pak Lah : Sesiapa pun boleh jadi PM

Mengulas mengenai kemenangan Barrack Obama sebagai Presiden Amerika Syarikat yang pertama daripada kalangan minoriti kulit hitam, Pak Lah mengatakan bahawa Malaysia pun boleh mengikut jejak sedemikian dengan mengatakan sesiapa pun daripada kalangan minoriti kita boleh menjadi perdana menteri.

Betul kah? Atau Pak Lah hanya mengulas semata-mata ingin mengatakan sesuatu? Beberapa bulan lagi Pak Lah akan meninggalkan Putrajaya dan Datuk Seri Najib pula akan menduduki kerusi PM. Maka selepas itu, apa kata Najib pula?

Mungkin kah Najib akan mengunci kerusi PM itu dalam tangan Umno dengan meminda perlembagaan ataupun merangka satu rang undang-undang yang akan menetapkan PM akan hanya boleh dijawat oleh orang-orang Umno atau kaum Melayu sahaja? Kenyataan ini kemudian mungkin akan menjadi "sesiapa pun di dalam Umno boleh menjadi PM" dengan satu putaran.

Kita lihat IPCMC yang menjadi impian Pak Lah hanya tinggal impian selama-lamanya. Nak menghapuskan rasuah, gejala ini tetap berleluasa di seluruh pelusuk jentera kerajaan dan parti ketuanan iaitu Umno.

Jadi apakah impian Pak Lah seterusnya. Boleh kah kenyataan beliau dan Umno dipercayai lagi?

No comments: