Friday, November 14, 2008

Kerjasama Umno-PDRM erat

Sebagaimana yant telah kita tahu, parti dominan di dalam Barisan Nasional (BN) iaitu Umno telah berjaya mengeratkan hubungan mereka dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) di dalam usaha menyekat pengaruh politik Pakatan Rakyat yang semakin popular di masa kini.

Ini terbukti dengan penahanan Exco Kanan Kerajaan Negeri Selangor Teresa Kok yang lalu berhubung dengan tuduhan oleh Ketua Perhubungan Umno Selangor Dr Mohd Khir Toyo mengenai isu laungan azan di mana Teresa langsung tidak mengetahui apa yang telah berlaku sebelum ini dan kini penahanan seorang lagi Exco Kerajaan Negeri Selangor Ronnie Liu berhubung dengan kes serbuan oleh pegawai majlis perbandaran di negeri itu pada tahun 2007 yang lalu.

Awal daripada itu, pihak Umno juga dipercayai terlibat di dalam konspirasi yang membabitkan penahanan beberapa orang Exco Kerajaan Negeri Perak yang mengaitkan mereka dengan satu projek perumahan negeri Perak yang belum pernah wujud, tetapi entah di manakah asas pihak polis dan BPR di dalam membuat keputusan di dalam penahanan tersebut. Menurut sumber tertentu pihak polis dipercayai telah memberikan beberapa maklumat yang kurang tepat kepada BPR untuk bertindak terhadap beberapa orang Exco Kerajaan Negeri Perak tersebut.

Ada pula sumber lain yang mengatakan bahawa pihak polis di Perak telah memperolehi maklumat tersebut daripada Umno sebelum iainya diserahkan kepada BPR untuk diambil tindakan.

Sedangkan pihak polis sibuk dengan kerjasama erat mereka dengan Umno, mereka telah lupa tanggungjawab penuh mereka kepada masyarakat, sebaliknya telah lebih bertumpu kepada kerja-kerja politik mereka di dalam membantu Umno mengatasi pengaruh parti-parti Pakatan Rakyat.

Malah demi Umno, PDRM sanggup menggunakan kekerasan terhadap orang awam dan tokoh-tokoh politik yang tidak seiring dengan BN-Umno. Ahli Parlimen PJ Utara Tony Pua dan ADUN Kampung Tunku Lau Weng Sang turut dibelasah oleh polis sewaktu mengetuai aktiviti keamanan mereka di sebuah pusat sivik. Beberapa orang yang menyertai aktiviti keamanan tersebut juga telah dibelasah dengan teruk sehingga menyebabkan kecederaan di badan.

Apakah PDRM kini sedang dipengaruhi oleh Umno dan akan dipelopori oleh Umno sepenuhnya pada masa yang akan datang? Adakah kredibiliti PDRM masih boleh dipercayai? Sudahlah dengan penghapusan cadangan IPCMC oleh Umno dan sekarang PDRM bolehlah bertindak sesuka hati mereka ...

Polis Umno kononnya !

No comments: