Wednesday, December 10, 2008

Rasuah punca utama tragedi Bukit Antarabangsa

Sepertimana yang telah kita ketahui, setelah berlalunya tragedi tanah runtuh di kawasan perumahan mewah Bukit Antarabangsa pihak-pihak yang berkenaan mula menuding jari di antara satu sama lain sambil menafikan tanggungjawab masing-masing terhadap permasalahan tersebut.

Akibat daripada itu, para penghuni kawasan perumahan tersebut mulai bosan dengan pelbagai karenah yang terpaksa dilalui mereka pada setiap hari. Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan menterinya langsung tidak memberi sebarang kenyataan ataupun menjanjikan apa-apa tindakan susulan, pihak berkuasa tempatan pula enggan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap terhadap kejadian tersebut.

Ikutilah kisah yang sebenarnya. Projek bungalow yang terbengkalai di atas bukit tersebut sebenarnya telah diluluskan oleh kerajaan negeri BN pimpinan Dr Mohd Khir Toyo beberapa tahun yang lalu dengan beberapa syarat pembinaan yang telah dilonggarkan bagi melancarkan perjalanan projek tersebut. Kenapa kelonggaran tersebut diberikan adalah tidak dapat dipastikan, tetapi apa yang jelas dapat diperlihat dari sudut mata umum adalah gejala rasuah adalah amat berleluasa pada zaman pemerintahan Umno dan Dr Mohd Khir Toyo yang lalu, di mana projek-projek pembangunan yang tidak terkawal kebanyakannya telah diberikan kepada beberapa syarikat pemaju yang mempunyai kaitan yang rapat dengan beberapa orang ketua-ketua bahagian Umno dan itu adalah hakikatnya.

Sebab itulah para pemimpin Umno Selangor dan Dr Mohd Khir Toyo tidak dapat memberikan ulasan mereka mengenai kejadian tersebut dan begitu juga Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang kini diterajui oleh seorang pemimpin dari MCA, sekutu rapat Umno di dalam Barisan Nasional. Menteri tersebut seolah-olah telah menghilangkan diri pada hari kejadian tersebut.

Malah pihak berkuasa tempatan (PBT) yang bertanggungjawab terhadap kawasan tersebut juga enggan mengambil inisiatif atau bertanggungjawab terhadap kejadian tersebut yang telah menyebabkan beberapa kematian dan kecederaan. Malah adalah disyaki juga masih terdapat ramai anasir-anasir Umno yang masih mempengaruhi urusan harian PBT tersebut.

Akibat daripada itu, para penghuni dan mangsa dari kawasan perumahan tersebut kini tersepit dan tidak mendapat bantuan yang sepenuhnya dan kini beberapa kumpulan penduduk telah mula berkumpul untuk mengambil tindakan seterusnya terhadap pihak-pihak yang bertanggungjawab.

Kini Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor pula terpaksa menanggung segala masalah tersebut akibat daripada perbuatan kerajaan negeri yang lalu yang dipimpin oleh Dr Mohd Khir Toyo. Oleh itu, Menteri Besar sekarang Tan Sri Khalid Ibrahim perlu bertindak dengan segera dengan membawa mereka yang bertanggungjawab ke muka pengadilan. Jangan dilepaskan para pembunuh Umno ini yang telah sekian lama berlaku kejam terhadap rakyat di negeri Selangor.

No comments: