Wednesday, December 3, 2008

Harga petrol turun 10 sen, bagaimana dengan yang lain?

Kerajaan telah mengumumkan bahawa harga petrol telah turun lagi pada hari ini daripada RM2.00 ke RM1.90 kurang 10 sen lagi. Dan ini telah membantu meringankan beban kebanyakan daripada kita yang memiliki kenderaan untuk pergi balik bekerja dan berurusniaga pada setiap hari.

Akan tetapi, bagaimana pula dengan harga bahan bakar serta keperluan asas yang lain yang telah naik mendadak sejak kenaikan harga petrol yang lalu, khususnya gas masak dan makanan? Dengan penurunan harga petrol sekarang, kerajaan sepatutnya turut menetapkan penurunan harga gas masak bagi membantu meringankan bebanan para peniaga dan pengusaha gerai makanan.

Jadi, kenapa kerajaan tidak mengusahakan penurunan dan kawalan harga ke atas bahan-bahan bakar serta barangan yang lain? Kenapa harga-harga barangan keperluan asas dan harian masih tinggi dan rakyat masih merasai bebanan ketinggian harga tersebut walaupun harga petrol telah pun berkali-kali dikurangkan kadarnya?

Dengan keuntungan Petronas yang berlipat ganda pada setiap tahun, di manakah ianya telah disalurkan dan kenapa rakyat kita tidak dapat menikmati hasil keuntungan tersebut secara bersama? Kenapa kerajaan dan Petronas masih merahsiakan transaksi dan pemindahan keuntungan tersebut ke sektor-sektor lain khususnya syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang rugi teruk akibat daripada kelemahan pengurusan wakil-wakil kerajaan itu sendiri?

Rakyat kita masih tidak mendapat ketelusan mengenai bagaimana wang umum (public fund) tersebut dibelanjakan.

No comments: