Saturday, December 20, 2008

Kerajaan BN beri elaun kepada bekas ketua polis yang belasah Anwar

Kerajaan pusat BN baru-baru ini telah mengakui bahawa bekas ketua polis negara Tan Sri Rahim Noor yang telah didapati bersalah oleh mahkamah kerana membelasah bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, telah diberi elaum berdasarkan gaji terakhir beliau sewaktu masih berkhidmat di dalam pasukan polis.

Apakah ini suatu tindakan yang adil? Kenapa seseorang yang dianiayai dan dipenjarakan tidak mendapat satu sen pun sementara seorang yang benar-benar bersalah dan dijatuhi hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahannya masih boleh menikmati elaun daripada kerajaan? Bayaran pencen Tan Sri Rahim telah ditarik balik berikut disabit kesalahan oleh mahkamah kerana mencederakan seseorang dengan niat tetapi kemudiannya beliau diberikan saguhati berbentuk elaun bulanan.

Kenapa Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang telah dianiayai dan dipenjarakan sebelum ini kerana membantu seorang budak perempuan yang dirogol oleh seorang tokoh politik Umno tidak diberikan elaun gantian apabila pencen bulanannya sebagai ahli parlimen ditarik balik berikutan disabitkan kesalahan di mahkamah? Ini adalah benar-benar tidak adil.

Jawapannya adalah jelas, Tan Sri Rahim Noor adalah seorang penyokong and ahli setia Umno dan itulah hakikatnya. Selain dari itu, setelah disabitkan kesalahan dan dipecat daripada perkhidmatan polis, Tan Sri Rahim telah ditawarkan beberapa jawatan pengarah di syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) setelah beliau dibebaskan daripada hukuman penjara yang singkat.

Elaun dan jawatan-jawatan pengarah syarikat ini adalah sebagai ganjaran dan pengorbanan beliau di dalam usaha untuk menjatuhkan Datuk Seri Anwar pada masa yang lalu.

No comments: