Monday, December 29, 2008

Jangan main api, Gabungan Melayu NGO !

Kira-kira 1,500 orang - termasuk 400 kanak-kanak - dari sekumpulan 20 pertubuhan Melayu, yang diketuai oleh Gabungan Melayu NGO Malaysia menyertai perhimpunan selama dua jam pada hari ini yang bermula jam 9 pagi tadi di Polo Ground, di luar Sri Mutiara - kediaman rasmi Gabenor Pulau Pinang.

Kumpulan tersebut telah menggesa Raja-raja Melayu supaya membatalkan kerakyatan rakyat Malaysia yang mempertikaikan hak istimewa orang Melayu dan menuntut supaya dipertahankan kedudukan istimewa mereka.

Di akhir perhimpunan itu, para pemimpin gabungan tersebut yang diketuai presidennya, Md Radzi Daud, menyerahkan memorandum kepada Gabenor Pulau Pinang, Tun Abdul Rahman Abbas.

Persoalannya adalah siapakah yang telah mempertikaikan atau mempersoalkan hak keistimewaan orang-orang Melayu? Adakah mereka menyiasat dalang sebenarnya yang telah menggembar-gemburkan cerita-cerita ini daripada fakta-fakta yang sebenarnya? Kenapa mereka ini mudah terpengaruh dengan dakyah yang sering dipermain-mainkan oleh Umno ataupun gabungan tersebut sebenarnya dipimpin oleh kalangan pemimpin Umno itu sendiri?

Di dalam perhimpunan ini juga kami dapati kanak-kanak turut dipergunakan semata-mata bagi mencapai tujuan-tujuan dan idea-idea politik mereka yang sempit ini dan kenapa pula pihak berkuasa khususnya polis gagal mengambil tindakan terhadap mereka yang menggunakan kanak-kanak bawah umur untuk perhimpunan tersebut yang jelas sekali berbau politik?

Apakah tujuan mereka yang sebenar di dalam mengapi-apikan sentimen kebencian dan perkauman ini secara berterusan? Harap rakyat dan masyarakat kita jangan mudah terpengaruh dengan dakyah yang sedemikian bagi memelihara keharmonian di antara kaum di negara ini.

No comments: