Thursday, December 11, 2008

Kenapa polis tahan ahli JERIT?

Yang amat menghairankan adalah kenapa pihak polis baru-baru ini terlalu menumpukan perhatian mereka terhadap kegiatan politik dan ada kala cuba mempolitikkan beberapa isu yang padahal tidak mempunyai kaitan langsung dengan politik?

Kami amat berdukacita di atas penahanan beberapa orang ahli Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT) yang telah melangsungkan acara berbasikal mereka bertujuan untuk memberikan kesedaran kepada umum mengenai pentingnya kebebasan, hak asasi kemanusiaan, keadilan dan kesaksamaan.

Adakah kegiatan JERIT ini satu jenayah besar bagi mereka? Adakah ahli-ahli JERIT ini membawa senjata api dan cuba mengancam para penduduk setempat dengan kegiatan berbasikal mereka? Jawapannya adalah tidak, kerana kesemua kegiatan yang telah dan sedang mereka jalankan ini adalah bertujuan keamanan dan membangkit kesedaran umum terhadap beberapa isu yang berkaitan dengan kemanusiaan dan hak asasi.

Pihak polis patut menyedari bahawa kadar jenayah semakin meningkat dan kegiatan pencegahan jenayah patut dipertingkatkan dengan sepenuhnya dan bukannya menumpukan sepenuh perhatian mereka terhadap kegiatan-kegiatan keamanan serta mempolitikkan isu-isu awam yang langsung tidak mempunyai kaitan dengan politik.

Jadi, pihak polis perlu menyedari bahawa kegiatan kepolisan mereka di dalam pencegahan jenayah dan memastikan keselamatan orang awam adalah lebih penting daripada hal-ehwal poltik yang cuba digembar-gemburkan dengan sewenang-wenangnya.

Berlakulah secara adil terhadap orang awam, usah terlalu mempolitikkan isu-isu semasa dan janganlah terlalu mengikut telunjuk Umno.

No comments: