Monday, May 4, 2009

Zambry akan guna kekerasan ?

Seperti yang telah kita ketahui, kerajaan pemberontak negeri Perak pimpinan menteri besar pemberontaknya Dr Zambry Abd Kadir dijangka akan membentang usul untuk menyingkir Speaker dewan undangan negeri V.Sivakumar daripada kedudukannya melalui persidangan dewan undangan negeri yang telah dirancang oleh Dr Zambry untuk diadakan pada 7 Mei ini.

Rupa-rupanya notis untuk memanggil persidangan dewan undangan negeri tersebut telah dibuat tanpa pengetahuan Sivakumar selaku Speaker Dewan. Ini adalah kerana persidangan tersebut pada mulanya dirancang secara sulit dengan kerjasama setiausaha dewan Abdullah Antung yang telah digantung perkhidmatannya kerana engkar arahan Speaker.

Jadi sekiranya persidangan dewan undangan negeri ini dirancang tanpa pengetahuan Speaker dan pada masa yang sama notis tersebut ditandatangani oleh setiausaha dewan yang telah digantung perkhidmatannya, adakah persidangan tersebut sah? Sudah tentunya ianya tidak sah dari segi perlembagaan.

Sebagai Speaker, Sivakumar juga berhak untuk menolah sebarang usul yang dibentangkan di dalam dewan sepertimana Speaker Dewan Rakyat yang sering menolak usul-usul yang dikemukakan oleh ahli-ahli dewan rakyat kita.

Dan jika sekiranya Sivakumar mengambil keputusan untuk menolak usul untuk menyingkir beliau daripada kedudukannya sebagai Speaker, adakah Dr Zambry akan menggunakan kekerasan untuk menyingkir Sivakumar dengan mendapatkan bantuan pasukan keselamatan dan polis untuk berbuat demikian.

Rancangan Dr Zambry untuk menggunakan kekerasan bagi meluaskan kuasanya berkemungkinan ada, berikutan kehadiran begitu ramai anggota polis dan pasukan keselamatan yang dikerah ke dalam negeri tersebut menjelang 7 Mei.

Pada 7 Mei ini, adakah pihak berkuasa akan terus bersubahat dengan Umno di dalam siri rampasan kuasanya yang ketiga?

No comments: