Monday, May 4, 2009

Sidang DUN 7 Mei tidak sah dan haram

Kami ingin memaklumkan kepada semua rakyat jelata khususnya rakyat negeri Perak bahawa persidangan dewan undangan negeri yang dijangka akan diadakan pada 7 Mei ini adalah tidak sah dan haram di segi perlembagaan negeri dan sekiranya persidangan tersebut yang dirancang oleh perampas kuasa Umno diteruskan, maka perlembagaan negeri akan diperbodohkan dan dihina sewenang-wenangnya.

Rakyat jelata khususnya rakyat negeri Perak perlu mengetahui sebab-sebab persidangan dewan undangan negeri tersebut tidak sah dan haram:-

1) Persidangan tersebut telah dirancang oleh sebuah Kerajaan Pemberontak Umno Negeri yang telah menggulingkan Kerajaan Negeri yang sah pada bulan Februari yang lalu.
2) Persidangan tersebut telah dirancang tanpa pengetahuan Speaker DUN V.Sivakumar di mana beliau sepatutnya dimaklumkan terlebih dahulu selaku seorang Speaker.
3) Notis persidangan tersebut telah ditandatangani oleh Setiausaha DUN Abdullah Antung yang telah digantung perkhidmatannya. Jadi, sebarang notis dan dokumen yang ditandatangni oleh seorang penjawat atau pegawai awam yang telah digantung kerjanya adalah dianggap tidak sah dari segi undang-undang.

Oleh yang demikian, kami menyeru rakyat negeri Perak agar tidak mudah terpengaruh dengan dakyah-dakyah yang keji dan rendah maruah yang didalangi oleh Umno dan menggesa rakyat agar mengecam segala tindakan yang haram, tidak demokratik dan tidak berpelembagaan yang sering dilakukan oleh Umno demi mengekalkan kedudukannya di negeri Perak secara tidak sah.

No comments: