Monday, May 11, 2009

Setelah MIC sekarang PPP pula bergolak

Kedua-dua parti komponen Barisan Nasional yang didominasi oleh Umno, iaitu MIC and PPP kini sedang memperlihatkan pergolakan dalaman yang semakin runcing kerana pemimpin kedua-dua parti kini sedang menyekat pengaruh golongan muda dalam kedua-dua parti tersebut daripada membawa arus perubahan ke dalam kepimpinan mereka.

Kita telah melihat Samy Vellu yang berjaya mengetepikan lawannya dan mengekalkan jawatan beliau sebagai presiden parti untuk satu lagi penggal sambil mendakwa pengaruh beliau di dalam parti masih teguh. Krsis seterusnya akan menyaksikan pertandingan untuk jawatan timbalan presiden dan naib presiden parti di mana beberapa calon-calon pro-Samy dan pro-Subramaniam dijangka naik ke pentas untuk bertanding secara beramai-ramai. Agaknya Samy Vellu dijangka akan terus menguasai MIC dan pertandingan tersebut hanyalah sandiwara bagi menunjukkan beliau masih diperlukan di dalam parti tersebut.

Sekarang tiba giliran pula PPP bergolah. Pemimpin muda parti tersebut T.Murugiah yang disebut-sebut bakal mencabar presiden PPP M.Kayveas di dalam persidangan tahunan parti teresbut Jun ini telah menerima pelbagai tekanan dan tuduhan rasuah. Malah Kayveas juga telah membuat laporan terhadap Murugiah di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan tidak menolak kemungkinan memecat Murugiah daripada PPP sekaligus mengetepikan sebarang cabaran di dalam parti.

Samy Vellu dan M.Kayveas walaupun bermusuhan di dalam BN tetapi perangai dan tingkahlaku mereka sama. Kedua-duanya bersifat diktator dan menolak sebarang di dalam parti masing-masing. Kedua-dua Samy Vellu dan M.Kayveas ingin kekal selama yang boleh sebagai presiden dalam parti masing-masing. Kita tengoklah barisan kepimpinan sekarang di dalam kedua-dua MIC dan PPP, semuanya daripada kalangan golongan tua dan konservatif. Tidak ada seorang pemimpin muda daripada kedua-kedua parti tersebut yang kelihatan menonjol dan bakal menerajui parti dan kalau ada hanya seketika kerana selepas itu mereka-mereka ini akan diketepikan atau disingkirkan bagi mengelak sebarang pertandingan yang boleh menggugat kedudukan pemimpin sekarang.

Apa yang nak diubah di dalam BN sebenar, sedangkan kebanyakan parti-parti komponennya masih mengekalkan sebahagian besar pemimpin-peminpin lama mereka. Hanya slogan dan cogankata yang berubah. Apa guna? Mereka ini tidak akan berubah. BN takut akan perubahan kerana ini akan menjejaskan kedudukan dan kuasa mereka.

Jadi, kita semua tidak perlu menunggu BN untuk merubah kerana mereka sememangnya tidak akan berbuat demikian.

No comments: