Wednesday, May 13, 2009

Pilihanraya semula di Perak

Setelah Datuk Seri Nizar Jamaluddin diisytiharkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sebagai menteri besar Perak yang sah, menteri besar pemberontak Dr Zambry Abd Kadir dengan kadar segera telah memohon mendapatkan perintah daripada Mahkamah Rayuan untuk menggantung keputusan tersebut bagi membolehkan hujah kedua-dua pihak di dengar di kamar mahkamah.

Kerajaan pemberontak negeri Perak pimpinan Dr Zambry enggan berganjak dan terus mementing diri dan konco-konconya, lantas mengetepikan kebajikan rakyat negeri Perak. Selain itu, Dr Zambry juga enggan mendengar seruan dari segenap lapisan masyarakat agar pilihanraya semula diadakan di Perak bagi membolehkan kedua-dua pihak mendapatkan mandat baru.

Dr Zambry semakin tertekan dan takut kehilangan jawatannya, oleh itu beliau enggan mengadakan semula pilihanraya di negeri Perak kerana beliau telah tahu bahawa Umno dan BN akan kalah teruk sekiranya pilihanraya negeri dilaksanakan.

Masa depan negeri Perak sekarang terletak di tangan DYMM Sultan dan DYTM Raja Muda Perak. Kami berharap baginda berdua dapat memberikan titah dan keputusan mereka dengan segera agar krisis perlembagaan yang tercetus akibat daripada pemberontakan Umno itu dapat diselesaikan dengan seberapa segera.

No comments: