Monday, May 25, 2009

Hak asasi manusia terancam kerana kuasa politik ketuanan Umno

Oleh kerana ingin mempertahankan kerajaan pemberontak negeri Perak, upacara nyalaan lilin bagi memperingati detik hitam rampasan kuasa di negeri tersebut telah dimaktubkan sebagai suatu kesalahan yang besar.

Apakah Umno memberontak dan merampas kuasa itu merupakan suatu yang betul dan selari dengan undang-undang? Apakah Umno yang mengancam kaum-kaum lain dengan ketuanan mereka, dengan pelbagai adegan-adegan keganasan selama ini adalah betul?

Apakah orang-orang yang berani, lantang dan yang keluar untuk menentang keganasan dan kekejaman yang dipelopori oleh Umno itu merupakan suatu kesalahan? Adakah orang-orang yang lantang mengkritik dasar-dasar Umno yang memecahbelahkan rakyat dan meruntuhkan perpaduan itu merupakan suatu kesalahan? Apakah orang-orang yang cuba memperbetulkan keadaan yang salah itu juga merupakan suatu kesalahan?

Nampaknya demi untuk mempertahankan kuasa dan ketuanan Umno, keadilan, kesaksamaan serta hak asasi kemanusiaan sudah diketepikan dengan sepenuhnya di negara kita ini. Oleh kerana Umno telah sedar bahawa kuasa dan pengaruh mereka sedang diancam keretakan serta kepudaran dan tidak akan selamat sekiranya demokrasi diteruskan, Umno mula melangkah ke arah pemerintahan kuku besi dan diktator demi mengekalkan kekuasaan mereka. Umno telah tidak mempunyai pilihan lagi, sekiranya mereka masih menerima demokrasi, maka parti mereka akan hancur sama sekali.

Sebab itulah, pemerintahan cara kuku besi adalah merupakan jalan penyelesaian mereka untuk mengekalkan kuasa dan kedudukan mereka. Umno tidak lagi pedulikan hak-hak rakyat, Umno tidak lagi pedulikan kebajikan rakyat, mereka juga tidak pedulikan lagi keselamatan dan keperluan rakyat. Apa yang mereka buat sekarang adalah untuk memastikan kedudukan dan kuasa mereka tidak diancam dan kekayaan mereka akan berterusan di bawah “pakej rangsangan ekonomi” mereka kononnya untuk memulihkan keadaan ekonomi negara.

Demi untuk mempertahankan kedudukan mereka, Umno sanggup melakukan apa sahaja. Kadar jenayah dibiarkan berleluasa demi untuk menakutkan rakyat. Contoh paling ketara berlaku adalah satu kes pembunuhan ngeri dan kejam sebuah keluarga di Ipoh, Perak baru-baru ini. Ianya dibiarkan berlaku dan bukannya dicegah daripada berlaku. Setelah berlaku barulah diambil tindakan. Tindakan apa, penjenayah ditangkap dan mayat-mayat mangsa diambil untuk bedah siasat. Untuk apa semua ini? Semuanya telah terlewat.

Polis dan pasukan keselamatan sering dipergunakan oleh Umno untuk mempertahankan kedudukannya dan menahan orang-orang ramai yang berani keluar menentang dan mengkritik ketidakadilan, keganasan dan kekejaman Umno. Oleh itu, polis dan pasukan keselamatan tidak lagi mempunyai masa dan keperluan yang mencukupi untuk memerangi jenayah di negara kita kerana keseluruhan anggota polis dan pasukan keselamatan telah dikerahkan untuk memerangi parti-parti pembangkang, Majlis Peguam dan NGO-NGO kemausiaan.

Dan sekiranya Umno dibenarkan untuk terus memerintah, rakyat jelata tidak akan selamat daripada ancaman kedua-kedua masalah iaitu jenayah dan politik kuasa Umno. Penjara-penjara dan pusat-pusat tahanan akan ditambah tetapi bukannya untuk menampung kadar jenayah yang semakin meningkat tetapi sebaliknya untuk menampung orang-orang yang menentang kezaliman, kekejaman dan keganasan Umno.

Itu adalah hakikat dan ianya sedang berlaku secara perlahan dan akan merebak ke seluruh negara kita di suatu hari nanti. Oleh kerana itu, kita sebagai rakyat yang taat setia kepada negara dan demokrasi harus mengambil langkah-langkah yang lebih drastik sekarang demi mempertahankan maruah kemanusiaan dan keharmonian kita yang sejagat.

Kita patut menolak dengan sepenuhnya segala kezaliman, kekejaman dan keganasan Umno yang akan membinasakan negara kita.

1 comment:

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

berubah untuk malaysia?

sokong komunis utk berubah?

ayaaaa!!! apa komen bro?