Friday, May 8, 2009

Detik hitam 7 Mei di Perak

Semalam, kita semua telah menyaksikan satu lagi detik hitam di negeri Perak di mana Umno telah melancarkan satu lagi siri rampasan kuasa di mana Speaker dewan undangan negeri yang sah V.Sivakumar telah disingkirkan daripada kedudukannya melalui kekerasan yang tidak sepatutnya diperlakukan terhadap seseorang manusia.

Speaker Sivakumar telah diperlakukan dengan begitu kejam dan keji sekali apabila menteri besar kerajaan pemberontak Dr Zambry Abd Kadir memanggil masuk pasukan keselamatannya untuk membantu merampas kedudukan speaker tersebut daripada Sivakumar dan selepas itu mengadakan pengundian secara tergesa-gesa dengan melantik “speaker” baru mereka agar “persidangan” yang tidak sah tersebut dapat diteruskan.

Bagi mengukuhkan kedudukannya, kerajaan pemberontak negeri yang diterajui oleh Umno juga telah mendapatkan bantuan daripada pasukan keselamatan bagi mengekang pengaruh para pemimpin Pakatan Rakyat dengan menahan ratusan-ratusan wakil-wakil rakyat dan penyokong-penyokong Pakatan Rakyat secara mengejut bagi membolehkan kerajaan pemberontak negeri berkuasa dengan sepenuhnya.

Kami berasa amat malu sekali dan tumpang simpati dengan rakan-rakan kami di negeri Perak, kerana negeri mereka kini diperintah oleh sebuah kerajaan pemberontak yang sedang mentadbir negeri tersebut secara kuku besi, perlembagaan negeri, hak asasi kemanusiaan dan demokrasi telah diketepikan terus dan konsep ketuanan telah diperkenalkan bagi membolehkan mereka menguasai rakyat jelata secara paksa.

Pelbagai ancaman, gertakan dan penipuan sedang dilakukan oleh kerajaan pemberontak negeri bagi menyekat kemarahan rakyat dan sokongan mereka terhadap Pakatan Rakyat. Malah rakyat juga diancam dengan pelbagai undang-undang anti-demokrasi, pemenjaraan, dan ISA agar mereka akan takut dan tidak menyokong Pakatan Rakyat.

7 Mei semalam adalah merupakan detik hitam yang tidak akan dilupai selama-lamanya berikutan kematian demokrasi. Apa yang rakan seperjuangan kita Wong Chin Huat kata, “pakailah yang hitam”, marilah kita sama-sama memakai pakaian hitam, seluar hitam, topi hitam, jalur hitam dan mengibarkan bendera hitam sebagai menandakan bantahan kami secara damai terhadap detik hitam tersebut.

Kita telah mendengar bahawa Dr Zambry menggelar Pakatan Rakyat biadap, tetapi beliau juga kena sedar bahawa beliau dan Umno lebih serius daripada itu. Dr Zambry dan konco-konco Umnonya sememangnya adalah sangat kurang ajar dan banjingan sekali.

Janganlah kita beri peluang kepada kerajaan pemberontak negeri untuk berlaku kejam terhadap kita, rakan-rakan kita serta rakyat jelata. Doakanlah agar keselamatan kita, keluarga kita,dan anak-anak kita akan terus terjamin dan tidak diancam oleh Umno dan kerajaan pemberontak negeri.

Tetapi, selagi Umno masih memerintah, demokrasi dalam negara kita ini akan terus berkubur.

Ikuti versi Bahasa Inggeris kami.

No comments: