Saturday, October 11, 2008

Umno dengan keperkasaannya

Baru-baru ini daripada pertandingan untuk jawatan presiden hinggalah ke majlis tertinggi Umno, setiap calon yang ingin mengetengahkan diri mereka untuk bertanding, asyik dengan keluhan agenda mereka untuk “memperkasakan” perkara-perkara dan isu-isu yang berkaitan dengan hanya satu masyarakat atau kaum. Setelah agenda “ketuanan” tidak dapat diterima lagi, maka timbul pula agenda “memPerkasa”.

Kehairannya adalah kePerkasaan atau di dalam bahasa Inggeris “Greatness” tersebut yang sering dibangkitkan oleh para pemimpin Umno tersebut di dalam usaha mereka untuk merebut jawatan tertinggi di dalam pemilihan Umno yang dijangka akan berlangsung pada bulan Mac tahun hadapan. Persoalannya adalah apakah yang perlu diPerkasakan lagi? Adakah memPerkasakan itu bermaksud untuk meningkatkan kuasa mutlak mereka ke atas masyarakat kita supaya Umno dapat mengukuhkan kedudukan mereka bukannya untuk faedah rakyat tetapi pendapatan para pemimpin mereka secara umum?

Selepas pilihanraya umum ke-12 yang lalu telah menunjukkan tindakbalas rakyat terhadap keangkuhan Umno, kenapa para pemimpin parti tersebut masih dengan sifat-sifat lama mereka yang angkuh, agresif, perkauman, tidak bertolak ansur, dan asyik dengan agenda untuk memPerkasakan perkara yang ini atau memPerkasakan yang itu dan pelbagai lagi tajuk-tajuk yang menonjolkan sifat dan dasar mereka yang Perkasa tanpa mempedulikan hak-hak dan kesesamarataan masyarakat lain.

Apakah kaedah untuk memPerkasa hanya satu kumpulan itu boleh membawa kepada keharmonian hidup pada kumpulan atau masyarakat yang lain? Kenapa para pemimpin Umno hanya asyik ingin menjadi lebih Perkasa daripada orang lain? Adakah ia bertujuan menunjukkan kepada umum bahawa mereka tidak boleh dipersoal oleh umum walaupun sesetengah dasar yang mereka laksanakan adalah salah dan berat sebelah? Jadi, di manakah keadilan dan kesaksamaan yang sebenarnya untuk semua sekiranya hanya satu kumpulan yang Perkasa dan masyarakat lain berada di tangga kedua atau “second class”?

Jesteru itu, adakah Umno benar-benar ikhlas di dalam menyatupadukan masyarakat kita? Keikhlasan mereka akan terus dipersoal sekiranya Umno enggan memberikan gambaran diri mereka dengan jelas dan jujur.

Apakah perlu diperKasakan lagi selepas negara kita mencapai kemerdekaan selama 51 tahun dengan kemajuan dan pembangunan yang pesat serta keharmonian kaum (jika ianya tidak dipecahbelah oleh segelintir pemimpin Umno) yang telah kita kecapi pada hari ini.

1 comment:

Unknown said...

Well, Umno isn't going to learn from its lessons. Let it rot and die off.