Sunday, October 19, 2008

Kepimpinan Baru MCA

Malaysiakini hari ini melaporkan keputusan pemilihan jawatankuasa pusat MCA yang baru. Berdasarkan pemerhatian, pucuk pimpinan parti itu sekarang terdiri daripada sekumpulan yang berada di dalam kerajaan dan satu lagi kumpulan yang berada di luar kerajaan.

Memang jelas, bahawa kumpulan yang berada di luar kerajaan itu diketuai oleh Datuk Seri Dr Chua Soi Lek selaku Timbalan Presiden yang baru, sementara barisan pemimpin yang menjawat jawatan kerajaan diketuai oleh Presidennya sendiri, Datuk Ong Tee Keat.

Mungkinkah para perwakilan MCA inginkan satu pemerhatian yang serius dengan memilih dua kumpulan tersebut untuk menerajui parti tersebut? Adakah para perwakilan mahukan supaya kumpulan yang diketuai oleh Dr Chua melakukan satu amalan "Check and Balance" di dalam parti dengan berperanan sebagai pembangkang dalaman atau "internal opposition"?

Bolehkah kumpulan "di luar kerajaan" ini memainkan peranan mereka dengan lebih berkesan dan adakah Umno yang selama ini mendominasi BN akan mula mengambil perhatian terhadap segala kemahuan dan permintaan MCA yang kian menonjol?

No comments: