Friday, October 31, 2008

Mahkamah bebaskan Razak Baginda : Kes ini telah kehilangan punca sebenarnya

Abdul Razak Baginda bebas dari tuduhan bersubahat membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaaribuu, kerajaan Mongolia pula melahirkan rasa tidak puashati mereka, begitu juga dengan keluarga Altantuya yang semamangnya berharap agar keadilan dapat diketengahkan.

Jadi, sekarang hanya tinggal dua orang anggota polis UTK Azilah dan Sirul yang terpaksa menanggung segala tuduhan tersebut. Hakikatnya adalah kedua-dua anggota polis UTK itu sememangnya telah menerima arahan untuk membunuh. Persoalannya adalah siapa?

Tetapi yang pasti, ramai di antara kita telah mengetahui siapakah dalang sebenarnya di dalam kes ini dan pelbagai usaha demi usaha telah dilakukan oleh pihak-pihak tertentu yang mempunyai kuasa di Putrajaya sebelum ini agar penyiasatan dan pertuduhan kes tersebut tidak menyentuh beberapa orang "pemimpin" yang sering diperkatakan oleh kita.

Pelbagai bukti demi bukti yang cuba dipertunjukan, namun dielak dan ditutupi dengan sewenang-wenangnya demi mempertahankan si yang berkuasa itu. Kedua-dua anggota polis UTK itu yang kini terpaksa berdepan dengan tuduhan pembunuhan tersebut mungkin terpaksa menanggung segala kesalahan tersebut sebagai "pembunuh" yang sebenar, kononnya, sementara "pembunuh yang asal" itu masih bebas di luar sana dan kemungkinan akan memegang tampuk kuasa di masa yang akan datang.

Azilah dan Sirul akan dikorbankan dengan begitu sahaja, atau mungkin kedua-dua mereka ini telah merelakan diri mereka dikorbankan setelah keluarga masing-masing kemungkinan telah dijanjikan dengan pampasan yang lumayan yang mustahil ditolak.

Apakah episod yang seterusnya di dalam kes ini. Di manakah keadilan yang sebenarnya di dalam kes ini? Kita hanya akan dapat tunggu dan lihat.

No comments: