Tuesday, September 30, 2008

BN guna undang-undang untuk tumpas lawan

Sudah jelas diperlihat pada hari ini dan sekarang bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) yang sering tergugat sejak gagal mendapatkan majoriti dua pertiga dalam pilihanraya umum yang lalu sering beralih kepada polis dan undang-undang untuk memperkasakan kedudukannya dan kuasanya terhadap rakyat dan para pemimpin Pakatan Rakyat khususnya.

Akibat daripada kelemahan sendiri, para pemimpin BN tidak lagi mampu melawan arus perubahan politik yang kini sedang membara di kalangan rakyat. Jesteru itu, kerajaan BN telah mengambil langkah mudah dengan sering berselindung disebalik polis dan undang-undang dengan mereka cipta skandal secara konspirasi bagi membolehkannya bertindak terhadap seseorang atau pihak yang dianggap boleh menggugat kepentingan BN dan para kroninya.

Contoh yang paling ketara, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sering disebut-sebut bakal menerajui kerajaan pusat yang baru apabila pengaruhnya di kalangan rakyat dan peringkat antarabangsa semakin meningkat.

Akibat rasa tergugat oleh Datuk Seri Anwar, kerajaan BN mula menggunakan taktik ala-1998 dengan mereka satu lagi tuduhan meliwat terhadap Datuk Seri Anwar dengan menggunakan khidmat bekas kakitangannya, Saiful Bukhari Azlan untuk berbuat demikian. Malah ramai di antara kita telah mengetahui bahawa sebelum kejadian Datuk Seri Anwar dituduh meliwat, Saiful telah berjumpa dengan timbalan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak beserta dengan seorang pegawai khasnya, Kharil Anas Jusoh, berkemungkinan merancang komplot tersebut bagi menjatuhkan Datuk Seri Anwar dan Pakatan Rakyat.

Datuk Seri Najib yang juga tidak mahu terlepas peluang untuk menjadi perdana menteri dipercayai telah awal merancang konspirasi tersebut seawal Februari 2008 bagi mengelakkan Datuk Seri Anwar daripada menjadi perdana menteri, sekiranya Pakatan Rakyat Berjaya membentuk kerajaan pusat yang baru.

Demi mempertahan kedudukannya tersebut, timbalan perdana menteri itu juga telah menggunakan kuasanya untuk menutup penglibatan beliau di dalam kes pembunuhan gadis Mongolia yang bernama, Altantuya Shaaribuu dan mengarahkan polis dan peguam Negara mendakwa pengarang Malaysia-today.net Raja Petra Kamaruddin atas pelbagai kesalahan yang boleh memenjarakannya sekiranya didapati bersalah dan terbaru mengheret beliau ke dalam tahanan ISA selama dua tahun.

Malah, kerajaan BN juga telah berselindung disebalik undang-undang dengan menggunakan Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk menakut-nakutkan rakyat jelata yang kini dahagakan kebenaran, keadilan dan pembaharuan politik.

Kerajaan BN juga kini sedang mengorak langkah secara senyap menuju ke arah pemerintahan kuku besi bagi mempertahankan kedudukan dan kepentingannya. Undang-undang sekarang bukan lagi undang-undang yang sebenarnya. Undang-undang pada masa kini digunakan untuk tujuan perselindungan politik dan untuk kepentingan mereka-mereka yang berkuasa.

No comments: