Tuesday, September 30, 2008

Umno dan Budaya Benci Caci Ganasnya

Kenapa lah ketua Umno Bukit Bendera yang bernama Datuk Ahmad “Nazi” Ismail itu masih enggan mengaku bersalah atas perbuatannya yang telah menimbulkan kemarahan kaum Cina di negara ini. Apakah susahnya untuk memohon maaf daripada masyarakat umum?

Kenapa Si Ahmad itu masih ingin menyemarakkan para ahli dan pemimpin Umno di Pulau Pinang dengan semangat benci-membenci, caci-mencaci dan cubaan mengganasi pihak-pihak lain yang hidup secara aman di sini?

Tambah pula dengan sidang akhbar buat kali kedua dengan lagi laungan anti Cina dan slogan nak pergi berperang pulak. Dahlah dengan kata-kata Si Ahmad itu yang sungguh memberangsangkan , masuk lagi seorang pemimpin Umno yang bernama Datuk Azhar “Tembak” Ibrahim yang menyeru agar wartawan yang membuat liputan pada hari Si Ahmad berceramah itu ditembak mati kerana telah “mencetus” suasana yang tegang sekarang.

Masalahnya adalah pada Umno dan wartawan yang membuat liputan itu hanya menjalankan tugasnya secara professional tanpa was-was. Masalahnya adalah pada Umno di mana Si Ahmad itu yang berkeras enggan meminta maaf. Oleh kerana tindakan Si Ahmad itu, maka timbul lah kemarahan masyarakat Cina di negara ini dengan MCA, PPP, Gerakan, SUPP, LDP, DAP, PKR, PAS mengecam sikap angkuh Si Ahmad yang berdegil dengan pendiriannya.

Kemudian datang pula seorang lagi yang bernama Datuk Azhar “Tembak” Ibrahim (setiausaha Umno Pulau Pinang) yang mengeruh serta memburukkan lagi keadaan dengan istilah tembak-menembaknya kerana dendam beliau terhadap wartawan yang membuat liputan tersebut secara sah dan benar.

Apakah faedah Umno Pulau Pinang ini dalam menyemarakkan semangat benci-membenci, caci-mencaci serta keganasan di kalangan masyarakat kita ini yang hidup secara harmoni dan aman damai?

Adakah sekiranya keganasan dan pergaduhan benar-benar berlaku, Umno, Datuk Ahmad dan Datuk Azhar akan menyalahkan Sin Chew Press, Gerakan, Dr Koh Tsu Koon, MCA, PPP, SUPP, LDP, DAP, PKR dan PAS kerana perkara ini di bawa ke meja pucuk pimpinan negara dan pihak berkuasa untuk diadili?

Jawapannya ialah tidak ada pihak yang akan berpeluang untuk mengaut sebarang faedah hasil daripada perbuatan Si Ahmad dan Si Azhar ini, termasuk Umno sendiri.
Fikirkan dengan sebaik-baiknya.

No comments: