Tuesday, September 30, 2008

Kenapa Biro Tata Negara menentang perpaduan?

Baru-baru ini kami mendapati bahawa sebuah agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri yang bernama Biro Tata Negara (BTN) telah membangkit kemarahan masyarakat seluruh Negara dengan sebuah lagi adegan perkauman di dalam programnya.

Kejadian tersebut berlaku semasa BTN menganjurkan program orientasinya untuk para pelajar yang berjaya memperoleh biasiswa daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sebelum mereka dihantar ke luar negara untuk menlanjutkan pelajaran mereka.

Apa yang mengejutkan adalah para jurulatih program BTN tersebut telah memisahkan para pelajar Melayu dan Bukan Melayu kepada beberapa sessi yang berasingan dengan alasan beberapa siri orientasi ada menyentuh sensitiviti beberapa kaum.

Di dalam sessi yang hanya terdiri daripada pelajar-pelajar Bukan Melayu, jurulatih tersebut telah memberikan taklimat mereka mengenai sejarah Malaysia, kedudukan orang Cina dan India sebagai pendatang pada masa itu, sehingga lah berjaya memperoleh kewarganegaraan. Jurulatih tersebut juga menegaskan kepada para pelajar Bukan Melayu bahawa mereka patut berterimakasih kerana mereka telah menjadi warganegara di tanah Melayu ini dan mempunyai tempat bermastautin dengan selamat, dan tidak boleh mempersoalkan hak-hak keistimewaan orang-orang Melayu.

Di dalam sessi yang hanya terdiri daripada pelajar-pelajar Melayu pula, jurulatih program tersebut telah menegaskan bahawa mereka tidak digalakan malah sekiranya boleh mengelak daripada bercampur-gaul dengan masyarakat Bukan-Melayu kerana ini akan merugikan mereka.

Kenyataan-kenyataan yang disebarkan oleh para jurulatih program BTN ini adalah amat menyedih serta menjijikkan, kerana di dalam agensi-agensi kerajaan yang mengatur atau menganjurkan sesuatu kursus dan latihan perpaduan kaum adalah sering digalak serta diketengahkan tetapi apa yang berlaku di BTN ini adalah sebaliknya.

Apakah yang sedang berlaku pada Negara Malaysia kita ini yang diterajui oleh Kerajaan BN-Umno? Selama 51 tahun BN-Umno menerajui Malaysia, nampaknya negara kita ini semakin menuju ke arah perpecahan dan syak-wasangka di kalangan masyarakat kita mula timbul hasil daripada kenyataan serta beberapa dasar-dasar BN-Umno yang tidak mengalakkan perpaduan sebaliknya lebih berpaling kearah perpecahan dan suka membangkitkan isu-isu perkauman.
Adakah doktrin fahaman Nazi yang bertopengkan ketuanan ini yang dipelopori oleh beberapa pemimpin kanan Umno telah mula bertapak di Malaysia bagi memperkuatkan kepentingan dan kedudukan ratusan kroni-kroni yang dibiayai oleh mereka?

Adakah Malaysia akan dapat mencapai status KeMalaysiaannya dengan berkesan dengan BN-Umno masih dengan dasar-dasarnya yang kuno dan tidak bertimbang rasa.

Suatu kenyataan yang dibuat oleh seorang pemerhati politik dan ugama bernama Dr B.Suseelan patut diperhatian sewajarnya, mengenai kemungkinan kejadian ini sedang berlaku di Malaysia:

“The Muslim hatred of democracy, pluralism, religious tolerance, coexistence and freedom of expression still continues unabated. The battle between the rigid, closed and dogmatic ideology of religion and unfettered thinking is by no means decided but its outcome will determine whether Muslims will embrace freedom, democracy, pluralism, coexistence, progress and tolerance or succumb to non-compromising fundamentalism, conflict and relentless war against the civilized world. The incessant rage, hostility and violence of the dejected Muslims will further destabilize the entire world”.

Adakah apa yang diketengahkan oleh para pemimpin kanan Umno selama ini menonjolkan keadaan seperti di atas ini? Adakah mereka ini ketakutan bahawa mereka akan hilang segala-galanya serta enggan mengaku kelemahan mereka dan sebab itu lah mereka menakut-nakutkan masyarakat kita dengan perlakuan mereka, ketuanan mereka, idea-idea perkauman mereka, menghadkan kebebasan kita untuk bersuara, bertukar pendapat, memecah-belahkan perpaduan kita agar mereka dapat terus berkuasa?

Jawapannya adalah kejadian tersebut di atas telah berjaya menghampiri kehidupan harian kita tanpa disedari oleh kebanyakan daripada kita ini.

Kesimpulannya adalah kita perlu bersama-sama berganding-bahu menguatkan lagi semangat perpaduan kita dan menolak sama sekali sebarang bentuk ancaman serta perbuatan yang boleh mengakibatkan perpecahan, kebencian, perselisihan, syak-wasangka dan pergaduhan.
Perlu juga diberi perhatian bahawa ratusan lagi makluk-makluk jenis Ahmad Ismail, Azhar Ibrahim, Azimi Daim, Hasnoor Hussein, Hashim Suboh dan Razak Idris yang mungkin masih berada di luar sana menunggu peluang untuk mengapi-apikan semula dakyah jahat mereka dengan sewenang-wenangnya.

Kita juga perlu menolak sama sekali kegiatan-kegiatan ekstremis perkauman ini yang sering mengalakkan perpecahan ummah dan masyarakat dengan kata-kata serta dasar mereka kononnya untuk mempertahankan hak-hak sesuatu kumpulan tetapi sebaliknya hanya mempertahankan kepentingan dan kekayaan mereka serta kroni-kroni mereka semata-mata.

Kepada mereka yang sayangkan keamanan dan kesejahteraan, mari lah kita bersama-sama dalam terus memelihara perpaduan dan toleransi yang telah kita kecapi sekian lama demi masa depan anak-anak kita, cucu-cucu kita dan seluruh generasi kita yang akan datang.

Selamatkan Malaysia !

No comments: