Tuesday, September 30, 2008

Ekonomi Malaysia akan parah jika BN terus memerintah

Ramai pakar ekonomi telah meramalkan keadaan ekonomi Malaysia kini sedang menuju ke arah keadaan yang paling buruk dalam tempoh tiga bulan yang akan datang.

Malah, keadaan tersebut dijangka akan lebih buruk daripada krisis ekonomi 1997-1998 yang terdahulu. Gabenor Bank Negara Datuk Zetty Aziz dalam satu kenyataan telah berkata inflasi dijangka melebihi kadar enam peratus. Namun, Persatuan Bank-Bank Asia pula telah mengeluarkan angka yang melebihi lapan peratus.

Dalam satu kenyataan terbaru oleh menteri kewangan kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yaakob sendiri telah mengatakan bahawa inflasi di Malaysia dijangka mencecah lebih daripada lapan peratus.

Peningkatan inflasi yang mendadak ini adalah disebabkan oleh kenaikan harga petrol dan diesel yang telah dipersetujui dan disokong oleh para pemimpin BN-Umno sebelum ini.
Kesan sampingan selain daripada inflasi yang tinggi ialah peningkatan jumlah pengangguran daripada 500 ribu orang sekarang dan dijangka akan mencecah 1 juta orang pada tahun hadapan.

Malah, negeri-negeri yang ekonominya banyak bergantung kepada perindustrian pembuatan seperti Selangor, Pulau Pinang, Perak, Melaka dan Johor juga dijangka akan mengalami kesan yang lebih buruk dengan peluang pekerjaan akan menjadi semakin tipis, sementara di negeri-negeri lain akan menjadi semakin mundur akibat daripada kemelesetan ekonomi yang kian parah.

No comments: