Tuesday, September 30, 2008

Dilema Parti Gerakan

Setelah Umno dengan masalah ekstremisnya, kemudian SAPP keluar daripada BN dan sekarang pula Parti Gerakan atau lebih dikenali Gerakan merasa serba salah sama ada patut keluar daripada himpunan Barisan Nasional atau sebaliknya.

Setelah menjelajah ke hampir seluruh negeri untuk merasmikan persidangan perwakilan tahunan negeri-negeri Gerakan, pemangku presiden Gerakan Dr Koh Tsu Koon telah menerima usul-usul yang hampir 61 peratus menyeru pucuk pimpinan pusat Gerakan agar mengambil tindakan yang lebih drastik dengan keluar daripada Barisan Nasional yang diterajui oleh Umno yang sering menonjolkan dasar perkaumannya yang ekstremis serta mengancam perpaduan.

Namun Dr Koh Tsu Koon masih serba salah dan berat hati untuk meninggalkan sahabat-handainya di BN dengan memberikan pelbagai alasan yang berlainan agar dapat menenangkan kemarahan ahli-ahli partinya terhadap sikap bongkak dan angkuh para pemimpin Umno selama ini.

Malah bekas presiden Gerakan, Dr Lim Keng Yaik juga pernah mengatakan bahawa Gerakan, MCA dan MIC sering bersikap "mengemis" apabila berhadapan dengan Umno di dalam mesyuarat dewan tertinggi BN.

Tambah pula, ramai ahli-ahli Gerakan yang hilang sabar dengan Dr Koh yang dikatakan tidak tegas terhadap Umno, telah mengambil langkah drastik dengan keluar parti dan menyertai PKR dan DAP.

Sehubungan dari itu, dilema yang terus menghantui Gerakan selagi Dr Koh menerajui parti tersebut dan selagi itu, parti tersebut tidak akan dapat menghasilkan suatu keputusan yang dapat memuaskan hati para ahlinya.

No comments: