Monday, January 4, 2010

Percepatkan pengharaman BTN

Biro Tata Negara (BTN) yang dikelolakan oleh Jabatan Perdana Menteri perlu diharamkan segera kerana ia telah terbukti mengancam keselamatan dan kestabilan negara. Daripada pengalaman puluhan peserta yang didedahkan baru-baru ini, jelas menunjukkan bahawa kesemua bentuk program BTN adalah berbau perkauman, menghasut, mengalakkan keganasan politik serta permusuhan di kalangan kaum.

Menurut seorang timbalan menteri di jabatan perdana menteri, BTN perlu disusun semula, manakala seorang menteri di jabatan perdana menteri pula mengakui bahawa BTN benar-benar perkauman.

Tetapi setelah tibanya tahun 2010, kami tidak nampak sebarang tindakan terhadap BTN oleh pihak-pihak di dalam kerajaan pusat BN yang menekankan perlunya BTN perlu dirombak dan diubah.

Malah adalah difahamkan bahawa, berikutan kelembapan BN untuk menyelesaikan masalah tersebut, pihak-pihak di dalam BTN telah menjadi semakin berani dan bongkak dengan meneruskan program perkauman mereka, malah mempergiatkan usaha mereka untuk melepaskan dendam mereka terhadap rakyat dan memecahbelahkan perpaduan di negara kita ini.

Nampaknya, sudah tidak ada lagi jalan penyelesaian bagi menghapuskan sifat-sifat perkauman yang diamalkan oleh BTN. Sudah dikatakan terlewat dan tidak ada apa yang boleh kita buat sekarang. Jadi, jalan penyelesaian yang paling berkesan sekarang adalah mengharamkan sama sekali BTN dan keseluruhan organisasinya, serta program-program. Selain daripada pengharaman itu, para pegawai dan tenaga pengajarnya perlu diberi kaunseling dan dihantar ke sebuah pusat pemulihan akhlak khas bagi memperbetulkan segmen dan pemikiran mereka dengan sewajarnya.

No comments: