Saturday, January 16, 2010

Isu Allah: Pemuda Umno kata keganasan tidak dapat dielak

Exco Pemuda Umno Akhramsyah Muammar Ubaidah Sanusi telah menulis di dalam blognya baru-baru ini berkata " I am saying that Malay violence is inevitable" yang bermaksud, keganasan orang-orang Melayu (Umno) memang tidak dapat dielakkan lagi.

Nampaknya sudah tidak dapat dielakkan lagi, menurut Akhramsyah. Pemuda Umno akan mengerakkan siri keganasan yang terbaru bagi memburukkan lagi keadaan berikutan kemungkinan kerajaan pusat membenarkan perkataan Allah itu digunakan oleh penganut agama Kristian di Malaysia Timur yang merangkumi Sabah dan Sarawak.

Yang lebih malang lagi, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) turut menyemarakkan lagi kebencian mereka dengan turut membantah cadangan menteri di jabatan perdana menteri Datuk Nazri Aziz agar para penganut agama Kristian di Sabah dan Sarawak dibenarkan menggunakan perkataan Allah di dalam kitab mereka.

Kenapa mereka-mereka ini asyik melaung-laungkan api kebencian terhadap agama orang lain? Mengapa mereka ini suka sangat perpaduan antara kaum di negara kita ini dipecah-belahkan dengan sewenang-wenangnya? Apakah mereka sukakan keadaan ini supaya mereka boleh mengambil kesempatan daripada huru-hara yang bakal ditimbulkan oleh mereka itu dengan menawarkan diri mereka untuk menjadi "orang tengah" dan seterusnya menjadi "wira" memperjuangkan Islam?

Ini bukannya Islam yang sebenar, kerana Islam yang sebenarnya tidak mengajar umatnya untuk mengapi-apikan kebencian terhadap kaum dan agama yang lain, Islam yang sebenarnya tidak mengajar umatnya untuk melakukan keganasan terhadap orang lain. Mereka-mereka yang asyik melaung-laungkan slogan menentang agama lain, slogan-slogan ketuanan yang memperhambakan agama-agama dan kaum lain, benci-membenci terhadap agama dan kaum lain sebenarnya bukan Islam yang sebenarnya, kerana mereka ini telah lama murtad dan sesat dengan amat ketara sekali.

Ini adalah derhaka yang sebenarnya oleh mereka.

No comments: