Wednesday, January 27, 2010

Usah persendakan Almarhum lagi, biarkanlah

Sudahlah, jangan dipersendakan Almarhum Sultan yang telah mangkat baru-baru ini. Biarkanlah Almarhum baginda disemadikan dengan aman di permakaman diraja.

Perlu difahamkan bahawa jika sekiranya Almarhum telah melakukan banyak kesalahan terhadap rakyatnya, marilah kita sama-sama memaafkan baginda yang telah mangkat baru-baru ini. Oleh kerana kesalahan-kesalahan Almarhum yang lalu, biarlah takdir yang menentukan bentuk balasan yang setimpal dengan tindakannya pada hayat yang akan datang.

Bagi mereka yang masih kurang faham dengan apa itu takdir, kekuasaan dan kekebalan yang Almarhum miliki pada hayat ini mungkin oleh kerana baginda telah berbuat baik terhadap orang, memberi sedekah dan sebab itulah pada hayat ini Almarhum telah ditakdirkan untuk menjadi seorang raja di sebuah negeri bagi membolehkan Almarhum menikmati balasan baiknya yang lalu.

Oleh yang demikian, janganlah kita melakukan sesuatu yang bertentangan dengan soratan takdir kerana kuasa takdir itu adalah paling adil di dunia ini dan akhirat. Tidak ada gunanya kita marah dan mempersendakan Almarhum kerana baginda sudah sememangnya tidak berada di bumi ini lagi untuk berhadapan dengan rakyatnya.

Biarkanlah, biarkanlah takdir yang menguruskannya.

No comments: