Monday, December 28, 2009

Exco Kerajaan Negeri terkejut sikap ketua polis Selangor

Exco kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah melahirkan rasa terkejutnya terhadap polis Selangor yang mendakwa beliau mengarahkan polis menghentikan siasatan terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

"Dalam ucapan tersebut, Guan Eng meluahkan pendapat bahawa Teoh Beng Hock dibunuh dan ucapan tersebut dianggap sebagai cuba menghasut dan mempengaruhi orang awam oleh pihak polis," katanya hari ini.

"Sebenarnya (dalam) kenyataan di Malaysiakini, saya hanya menyeru kepada pihak polis supaya menghentikan siasatan ke atas Guan Eng dengan serta-merta, kerana rakyat ingin polis menyiasat kisah sebenar kematian Teoh."

Ya, kami menyokong penuh kenyataan dan tindakan Ean Yong yang penuh dedikasi dan komited terhadap perjuangan demi demokrasi dan keadilan.

Apa hak pihak polis yang bersekongkol dengan Umno itu, untuk menangkap dan menahan atau memenjarakan orang sesuka hati? Apa hak polis untuk mengancam keselamatan Ketua Menteri Pulau Pinang dengan mengatakan Guan Eng kemungkinan akan ditahan? Kata-kata mereka ini seolah-olahnya mereka sedang menunjukkan bahawa mereka berkuasa menegakkan ketuanan Umno, bongkak, sombong, kejam, tidak berperikemanusiaan serta melanggari hak asasi kemanusiaan.

Selain itu, tindakan polis ini juga telah menunjukkan bahawa mereka ini tidak professional di dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka sebagai pelindung masyarakat dan pembasmi jenayah. Sebab itulah kadar jenayah di negara kita ini semakin naik kerana polis kini lebih menumpukan perhatian mereka terhadap penentangan politik Pakatan Rakyat.

Oleh itu, Suruhanjaya Bebas Terhadap Aduan Dan Salahlaku Polis (IPCMC) harus dibentuk dengan segera dan kami mengulangi gesaan dan tekanan kami agar pembentukan IPCMC hendaklah menjadi kenyataan bagi mencegah keganasan polis yang disokong oleh Umno itu daripada merebak ke seluruh negara.

Hidup IPCMC!

No comments: