Thursday, August 20, 2009

Ketua NUJ didapati bersalah fitnah Utusan

Pemimpin kesatuan wartawan Utusan Melayu (M) Bhd hari ini didapati bersalah menfitnah syarikat media itu berhubung aduannya isu perbelanjaan syarikat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Amran Ahmad, pengerusi Kesatuan Kebangsaan Wartawan (NUJ) cawangan syarikat itu, dikenakan tindakan siasatan dalaman dengan tiga pertuduhan bermula 4 Ogos lalu. Keputusan siasatan dalaman ini akan diketahui dalam masa dua minggu lagi. Amran dibenarkan merayu bagi meringankan hukuman yang bakal dikenakan terhadapnya.

Beliau didakwa menfitnah kumpulan media berpengaruh itu dalam kenyataannya seperti dilaporkan Malaysiakini pada Jun lepas dan juga Harakahdaily, April lalu.

Nampaknya, Umno sedang meluaskan pengaruh ketuanannya ke atas akhbar miliknya sendiri. Para kakitangannya tidak dibenarkan untuk mendapat kenaikan gaji mengikut perjanjian kolektif mereka. Mereka-mereka yang telah berkhidmat di bawah Utusan, telah membantu Umno meluaskan pengaruh dan agenda ketuanan mereka selama beberapa dekad tidak mendapat penghargaan daripada Umno.

Malah Umno dan Utusan tidak dapat menerima ketelusan dan kebenaran. Jika ada mana-mana kakitangan yang melaporkan salahlaku pengurusan syarikat kepada pihak berkuasa, malah ianya akan cuba menutup kes-kes tersebut dengan cuba memecat orang tersebut.

Lihatlah apa yang telah terjadi terhadap Amran. Beliau telah lama dan bertungkus-lumus berkhidmat untuk Utusan dan Umno dan inilah balasan yang beliau dapat, oleh kerana beliau selaku pemimpin kesatuan prihatin dengan kebajikan rakan seperjuangannya.

Jadi, apa gunanya nak setia kepada Umno? Mereka hanya mempergunakan kamu untuk tujuan dan agenda politik ketuanan mereka.

Kami ingin menyeru semua ahli-ahli NUJ cawangan Utusan agar melancarkan piket bagi membantah tindakan pengurusan syarikat itu yang cuba memecat Amran.

No comments: