Friday, December 24, 2010

Kit Siang minta Selangor kaji semula larangan guna logo 1Malaysia

Oleh Yow Hong Chieh

Penasihat DAP Lim Kit Siang mahu kerajaan Selangor mengkaji semula larangan penggunaan logo 1 Malaysia pada papan iklan di negeri itu yang mana Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mendakwa Pakatan Rakyat gentar dengan konsep itu.

Lim bagaimanapun mengecam tindakan Muhyiddin yang mendakwa 1 Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semakin popular.

"Kenyataan Muhyiddin ini sangat tidak munasabah kerana sebelum ini beliau tidak secara langsung menyokong 1Malaysia," kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Belaiu mengatakan bahawa Muhyiddin mempunyai banyak kenyataan yang amat "memudaratkan", yang bertentangan dengan objektif 1Malaysia.

Ahli Parlimen Ipoh Barat bagaimanapun menekankan semua rakyat perlu menjadikan Malaysia sebagai keutamaan diikuti dengan bangsa, agama, geografi dan sosioekonomi.

"Bila saya mencabar semua Menteri di Parlimen pada Mac lalu mengumumkan yang mereka adalah rakyat Malaysia dulu... Muhyiddin berkata beliau adalah Melayu dulu kemudian baru Malaysia," kata Lim.

Tambah Lim, tindakan Muhyiddin mempertahnkan komen-komen bersifat perkauman Biro Tata Negara (BTN), kenyataan bekas pegawai Najib, Datuk Nasir Safar ke atas orang Cina dan India dan keputusan berdiam diri Muhyiddin dalam satu forum kerajaan di mana orang Kristian diugut agar ulangi 13 Mei apabila mahu menggunakan perkataan "Allah" adalah bukti pemimpin Umno nombor dua itu menolak 1 Malaysia.

Lim meneruskan serangan terhadap Muhyiddin dengan menyifatkan ia sebagai "percubaan berlebihan" untuk membantu media yang dikawal Umno iaitu Utusan Malaysia dan Berita Harian, yang sebelum ini menggambarkan Ketua Menteri Pulau Pinang sebagai anti-Melayu dan anti-Islam, beliau mengatakan ia sudah termaktub dalam Perlembagaan dan ancaman agar menarik kewarganeraan kepada sesiapa yang mempersoalkan had subjek peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

"Sejak Mac, sudah ada, malah lebih banyak contoh retorik yang ekstrem bersifat perkauman dan keagamaan yang menyerang slogan 1 Malaysia.

"Slogan 1 Malaysia adalah contoh terbaik yang luas dan menambah kata-kata dan perbuatan di bawah pentadbiran Najib. Sama ada 1 Malaysia, Program Transformasi Kerajaan, Model Baru Ekonomi atau Program Transformasi Ekonomi," katanya.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan Selangor Ronnie Liu dilaporkan berkata larangan penggunaan logo 1 Malaysia itu dibuat kerana ia melanggar undang-undang kecil kerajaan tempatan dan merupakan mesej politik Barisan Nasional.

"Adakah anda nampak papan iklan di Selangor menggunakan logo PKR, PAS dan DAP?

“Undang-undang kerajaan tempatan di Selangor menyatakan dengan jelas bahawa logo parti politik tidak boleh digunakan ke atas papan iklan,” kata Liu.

Beliau berkata undang-undang itu bukan baru, ia adalah strategi untuk menentang musuh politik.

No comments: