Sunday, December 5, 2010

Bagaimana hendak mengubah negara kita?

Salah satu-satunya langkah yang paling berkesan di dalam melaksanakan proses perubahan di negara kita ini adalah mengubah kerajaan pusat yang sedia ada sekarang. Caranya adalah melalui proses pengundian di dalam pilihanraya umum yang akan datang.

Kenapa selama ini, sehingga kini, kita semua masih mengadu mengadu mengenai ketidakadilan kerajaan pusat di dalam beberapa isu seperti hak asasi kemanusiaan, kekejaman polis, kematian yang disebabkan oleh pihak berkuasa, pembersihan politik dengan penangkapan ahli-ahli dan tokoh-tokoh politik pembangkang, isu ketuanan dan penghambaan dan sebagainya.

Ini adalah kerana segala kesilapan tersebut mungkin disebabkan oleh ketidaktentuan diri kita sendiri selaku pengundi, sehingga kini, kita masih sering keliru dan tertipu dengan kebanyakan dakyah-dakyah yang dipelopori oleh kerajaan pusat yang dikuasai oleh Umno-BN.

Paling ketara di dalam dua siri pilihanraya kecil yang lalu, rakyat ternyata mengundi BN dan Umno dengan harapan mereka itu dapat memenuhi harapan yang telah dijanjikan. Akan tetapi, janji itu kini menjadi malapetaka yang sungguh menggerikan.

Setelah Umno-BN membelanjakan jutaan ringgit di dalam dua pilihanraya kecil tersebut, mereka itu tanpa segan silu mengambil keputusan untuk menarikbalik kesemua yang mereka telah berikan kepada rakyat melalui kenaikan harga mendadak beberapa barangan keperluan seperti minyak dan makanan.

Sudah semestinya kesemus lapisan masyarakat kita telah mula terasa dan sedar apa yang tersirat di dalam hati Umno-BN selama ini. Rakyat kita, pada kebanyakan sudah tentunya telah menyedari bahawa mereka telah ditipu dan tertipu dengan pelbagai dakyah dan dusta yang disalurkan oleh Umno-BN.

Namun demikian, menyedari kesilapan kita sekarang ini masih berharapan. Kita masih mempunyai satu lagi pilihanraya umum yang bakal diadakan.

Mari kita tunjukkan kepada golongan bangsawan Umno-BN ini bahawa kita bukan mudah diperbodohkan lagi.

Janganlah kita mudah terpadaya dengan adegan dan lakonan persamaan ketuanan melayu dengan keturunan diraja. Harap maklum kedua-dua konsep ini adalah langsung terasing dan tiada kaitan langsung dengan satu sama lain.

Ketuanan melayu itu adalah sebenarnya ketuanan Umno dan bukannya mengenai bangsa Melayu pada keseluruhannya.

No comments: