Monday, March 15, 2010

Penafian terbongkar dengan sendiri

Penafian awal oleh ketua polis negara Tan Sri Musa Hasan bahawa beliau telah meletakkan jawatannya sebenarnya adalah tepat. Menurut laporan tidak rasmi dari dalam Bukit Aman, Tan Sri Musa sememangnya telah mengemukakan surat perletakan jawatannya kepada menteri dalam negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Oleh kerana ingin menjaga air muka, Hishammuddin sebaliknya mengarahkan Tan Sri Musa untuk menarik balik perletakan jawatannya sebagai ketua polis negara dan sebaliknya mengumumkan bahawa kontrak Tan Sri Musa yang akan tamat pada bulan September yang akan datang tidak akan diperbaharui.

Jadi sememangnya Tan Sri Musa ingin meletakkan jawatannya sebagai ketua polis negara. Akhbar berbahasa Cina, China Press pula menjadi mangsa konspirasi tersebut kerana terlalu awal menyiarkan laporan tersebut kepada umum.

China Press tidak sedar bahawa jika mereka melaporkan perletakan jawatan Tan Sri Musa dan pihak kementerian mengesahkannya, Hishammuddin pula akan mendapat malu.

Jadi, demi menutup malunya mengenai berita tersebut, beliau sebaliknya mengarahkan Tan Sri Musa kekal di dalam jawatannya sehingga kontrak beliau tamat pada bulan September yang akan datang.

Dalam erti kata yang sebenarnya sekarang, Hishammuddin telah memenangi permainan politik ini dengan mengatakan beliau tidak akan memperbaharui kontrak Tan Sri Musa dan bukan Tan Sri Musa yang meletakkan jawatan di hadapan.

Akibatnya, China Press pula yang menjadi mangsa. Suatu tipu muslihat yang keji sekali.

No comments: