Monday, November 16, 2009

Dr M: Generasi muda dihalang sertai Umno

Kata bekas presiden Umno Tun Dr Mahathir Mohammad, ada sesetengah pimpinan peringkat cawangan parti enggan menerima kemasukan generasi muda yang kebanyakannya kerkelulusan tinggi kerana bimbang kedudukan mereka tergugat.

Memang benar seperti apa yang didakwa Tun Dr Mahathir bahawa selama ini, generasi muda tidak dapat menembusi kepimpinan dan keahlian di dalam Umno oleh kerana para panglima-panglima perang (ketua-ketua cawangan dan bahagian) Umno selama ini menguasai saluran keahlian parti tersebut di peringkat bawahan secara ketat.

Salah siapa agaknya. Jangan-jangan Dr Mahathir nak salahkan para pemimpin Umno kini, kerana gejala panglima-panglima perang Umno ini atau lebih dikenali warlords ini telah lama bertapak di dalam parti tersebut sejak daripada zaman pemerintahan Dr Mahathir sendiri lagi.

Kenapa pula Dr Mahathir tidak pula cuba menghapuskan gejala tersebut di zaman pemerintahannya sewaktu beliau mempunyai banyak peluang? Kenapa sekarang baru nak menyebut bahawa golongan muda tidak dapat menjadi ahli Umno oleh kerana sekatan-sekatan yang dikenakan oleh kebanyakan para pemimpin Umno di peringkat bawahan?

Tak mengapalah kerana Umno kini sedang menuju kehancuran yang tidak akan disedari oleh para pemimpinnya. Biarkanlah ia hancur dengan cara begini.

No comments: