Wednesday, September 2, 2009

MACC pertubuhan pengganas

Sewaktu rang undang-undang untuk menubuhakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (MACC) dibentang dan diluluskan di dalam parlimen, ramai di antara kita telah menaruh harapan yang penuh agar MACC akan muncul sebagai sebuah badan pembasmi rasuah yang terunggul di negara kita ini pada suatu hari nanti.

Akan tetapi, adalah amat mendukacita sekali bahawa MACC telah gagal menunjukkan keberkesanannya di dalam memerangi gejala rasuah yang sebenarnya. Sebaliknya MACC sekarang lebih menumpukan kepada memerangi arus perubahan yang sangat didahagakan oleh rakyat jelata.

MACC kini telah menjadi sebahagian daripada Umno dan Barisan Nasional (BN) yang giat membantunya dalam mmemerangi arus perubahan yang kini sedang dibawa oleh kerajaan-kerajaan negeri yang diterajui oleh Pakatan Rakyat (PR).

MACC kini sedang menjalankan aktiviti keganasan politik bagi pihak Umno dan BN terhadap PR yang merangkumi PKR, DAP dan PAS agar kerajaan-kerajaan negeri yang diterajui oleh mereka ini tidak akan stabil dan bergolak.

Pada mulanya, MACC telah membantu Umno merampas kuasa di negeri Perak dan kini mereka sedang beralih ke negeri Selangor pula dengan memporakperandakan keadaan di negeri tersebut dengan dakwaan rasuah sedang berleluasa di semua peringkat dan jentera pentadbiran negeri tersebut.

Serbuan demi serbuan, serangan demoi serangan hampir setiap minggu di urusetia kerajaan negeri Selangor oleh para pegawai MACC agar jentera pentadbiran negeri akan terganggu, tergendala dan tidak dapat menumpukan perhatian dan khidmat mereka kepada rakyat.

Dan akibat daripada kestablilan negeri Selangor yang tergugat, maka inilah peluang dan saat yang akan dinanti-nantikan oleh Umno dan BN untuk melancarkan satu lagi siri rampasan kuasa untuk menggulingkan kerajaan negeri tersebut.

Peranan MACC kini menyerupai pertubuhan-pertubuhan keselamatan ala Parti Nazi di Jerman sewaktu perang dunia kedua seperti SA, SS dan Waffen-SS yang telah diberikan peranan aktif oleh Parti Nazi untuk menghapuskan pengaruh politik pembangkang dan demokrasi di negeri Jerman pada masa itu.

Jelas MACC telah banyak menyimpang daripada matlamat asal mereka dan telah beralih kepada kegitan keganasan politik bagi pihak Umno dan BN yang amat bercanggah dengan amalan demokrasi di negara kita ini. MACC pada hari ini hanyalah menyerupai bekas Badan Pencegah Rasuah (BPR) yang lalu di mana ianya masih dibawah kuasa jabatan perdana menteri.

Oleh yang demikian, MACC perlu diharamkan secepat mungkin kerana ianya telah menjadi alat politik Umno dan BN untuk memerangi para pemimpin dan parti-parti komponen PR. MACC perlu dibubarkan dan digantikan dengan satu suruhanjaya bebas yang bertanggungjawab sepenuhnya kepada parlimen.

Suruhanjaya bebas ala-ICAC Hong Kong adalah merupakan satu-satunya jalan penyelesaian yang efektif terhadap kelemahan dan ketidakberkesanan MACC.

No comments: