Wednesday, September 2, 2009

Kerajaan pemberontak Umno negeri halang sidang DUN Perak

Kerajaan pemberontak negeri Perak yang diterajui oleh Umno hari ini telah mengambil langkah yang drastik dan ganas untuk menghalang ahli-ahli dewan undangan negeri (ADUN) daripada mengadakan persidangan mereka mengikut kaedah yang ditetapkan oleh perlembagaan negeri.

Pasukan keselamatan yang dikuasai oleh Umno telah dikerah secara beramai-ramai bagi menjayakan usaha Umno untuk menghalang sidang DUN Perak daripada dilaksanakan. Akibat daripada itu, tiga orang ADUN Pakatan Rakyat ditahan pihak polis yang enggan membenarkan mereka menjalankan kewajiban mereka sebagai wakil rakyat.

Menteri Besar Pakatan, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin dan beberapa ADUN Pakatan mula tiba di bangunan tersebut pada kira-kira jam 8.45 pagi tadi dan diiringi oleh para penyokong parti-parti komponen Pakatan Rakyat, PKR, DAP dan PAS.

Turut ditangkap ialah Stanley Tan, seorang jurugambar akhbar Nanyang Siang Pau, yang dikatakan turut dibelasah oleh pihak polis ketika ditahan.

Apa yang telah kita lihat sekarang adalah kerajaan pemberontak negeri yang dipimpin oleh Dr Zambry Abd Kadir enggan berganjak dan tidak mahu membubarkan DUN bagi memberikan laluan kepada pilihanraya semula di negeri tersebut kerana takut dengan kekalahan berulang.
Kerajaan pemberontak negeri tersebut dibentuk oleh Umno apabila parti itu melancarkan rampasan kuasa pada awal bulan Februari yang lalu bagi menggulingkan kerajaan negeri yang diterajui oleh Pakatan Rakyat.

Justeru daripada itu, mereka menggunakan pelbagai cara dan taktik yang keji dan ganas bagi memastikan rakyat negeri Perak patuh kepada pemerintahan diktator mereka dan ideologi ketuanan Umno.

No comments: