Sunday, January 2, 2011

Isu SUK Selangor: Khalid perlu berhati-hati

Di dalam kemelut perlantikan setiausaha kerajaan negeri Selangor yang baru, Menteri Besar Tan Sri Khalid perlulah berhati-hati di dalam menangani masalah tersebut kerana Umno dan BN berkemungkinan besar akan mengapi-apikan isu ini dengan mengatakan Pakatan Rakyat menderhaka dan memberontak terhadap Sultan Selangor.

Jika sekiranya pihak istana di Selangor membiarkan diri mereka terus dipengaruhi Umno, seperti apa yang telah berlaku di negeri Perak setahun yang lalu (di mana rampasan kuasa yang dilancarkan oleh Umno mendapat perkenan Sultan Perak yang telah mengesahkan kerajaan pemberontak negeri Perak sebagai pentadbiran baru negeri tersebut), maka akan berlaku satu lagi krisis perlembagaan yang serius.

Pihak istana juga perlu sedar bahawa, mereka tidak sepatutnya membiarkan diri mereka terus dipergunakan oleh Umno dan BN bagi tujuan politik yang keji mereka. Raja-raja perlu sedar bahawa kedudukan mereka ini adalah berada di atas saluran politik dan mereka patut bertindak secara khusus dan tidak berpihak kepada Umno semata-mata.

Lantas daripada itu, Menteri Besar Selangor juga perlu berhati-hati di dalam menguruskan masalah tersebut dan beliau hendaklah mendapatkan khidmat nasihat beberapa pakar undang-undang sebelum melaksanakan tindakan yang selanjutnya.

Ampun tuanku, beribu-ribu ampun, harap patik diampun. Patik ingin memohon tuanku agar janganlah dijadikan diri tuanku sebagai alat atau hamba kepada Umno dan BN untuk diperkasa politik jijik mereka itu.

Tuanku kenalah beringat bahawa kedudukan tuanku sebenarnya adalah di atas kedudukan politik di mana tuanku perlulah bertindak mengikut budibicara dan nasihat kerajaan negeri yang dipilih oleh rakyat dan bukannya bersekongkol dengan Umno dan BN untuk menentang sebuah kerajaan yang dipilih oleh rakyat.

Pohon patik harap diampun.

No comments: